دسته‌ها
بین الملل

سامانه‌های «اس-300» و «اس-400» روسیه جت‌های اف-16 را سرنگون می‌کنند

یک نظامی سابق آمریکا روز سه شنبه گفت که سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی روسیه قادر به رهگیری جنگنده «اف-16» آمریکاست که قرار است در اختیار اوکراین قرار گیرند.

سامانه‌های «اس-300» و «اس-400» روسیه جت‌های اف-16 را سرنگون می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل علاقمندان به حاج منصور ارضی، یک نظامی سابق آمریکا که سابقه حضور در افغانستان وعراق را دارد روز سه شنبه گفت که سامانه‌های دفاع موشکی‌ «اس-۳۰۰» و «اس-۴۰۰» ساخت روسیه جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا را سرنگون می‌کنند.

به گزارش وبگاه «بالگرین میلیتری»«دانیل دیویس» افسر بازنشسته ارتش آمریکا گفت، سامانه‌های جامع و پیشرفته پدافند هوایی روسیه به طور کامل قادر به رهگیری جنگنده «اف-۱۶» آمریکاست که قرار است در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار گیرد.

دیویس گفت:«روسیه دارای سامانه دفاع هوایی درجه یک است. در مقایسه با اوکراین و حتی آمریکا، فوق‌العاده موثر و پیشرفته است.»

دیویس با اشاره به بر قدمت  اف-۱۶ وروند طولانی آموزش خلبانان اوکراینی تاکید کرد که تامین این جنگنده‌ها برای نیروهای مسلح اوکراین بر نبرد کنونی بین دو کشور تاثیری نخواهد داشت.

به گفته این افسر بازنشسته آمریکایی، روسیه سامانه‌های دفاعی گسترده را در امتداد خط مقدم اوکراین ایجاد کرده است و از انواع رهگیرها استفاده می‌کند.هواپیمای هشدار دهنده «ای-۵۰» مجهز به رادار قوی یکی از این نمونه‌هاست. این هواپیما می‌تواند جت‌های اف-۱۶ اوکراین را به چالش بکشد زیرا قابلیت‌های تشخیص و شناسایی راداری این هواپیما تا ۴۰۰ کیلومتر است.

منابع اطلاعاتی انگلیس نیز اخیرا فاش کردند که روسیه قصد دارد از یک نوع هواپیمای تجسسی با قابیت پرواز در ارتفاع ۷۰ هزار پایی استفاده کند.

  دستگاه اطلاعاتی انگلیس فاش کرده  که روسیه در نظر دارد هواپیمای شناسایی ارتفاع بالا «ام-55 میستیک» را به خدمت بازگرداند تا قابلیت دریافت اطلاعات، نظارت و شناسایی اهداف را افزایش دهد. این هواپیما با سقف عملیاتی بیش از ۷۰۰۰۰ پا، به عنوان یک سکوی تحقیقاتی علمی مورد استفاده قرار گرفته است.  اخیرا مشاهده شده است که یک غلاف شناسایی نظامی را حمل می‌کند که برای استفاده در هواپیماهای جنگنده روسی ساخته شده است. نیروی هوایی روسیه چند هواپیمای ام-۵۵ دارد. این هواپیمای تجسسی اولین بار در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد. پیش بینی می‌شود که در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین این هواپیما به خدمات خط مقدم بازگردانده شود. این هواپیما حریم هوایی روسیه را مقابل اوکراین امن‌تر نگه خواهد داشت. ماموریت این هواپیما مشابه با ماموریت «یو-۲» آمریکاست.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید