شب هجدهم رمضان 1396

بسم رب الحسین

شب هجدهم ماه مبارک رمضان

دعای ابوحمزه

۲۳خرداد ۱۳۹۶

مسجد ارک تهران

عبدی که بود پست و هوس ران تر از همه

برگشته سر به زیر و پشیمان تر از همه

از خود فرار کرده غلام فراری ات

سوی تو بازگشته گریزان تر از همه

یا که مرا مقابل این خوبها بزن

یا که مرا ببخش نمایان تر از همه

از روی جهل حال خوشی را که داشتم

بر معصیت فروختم ارزان تر از همه

وقتی سلاح اشک مرا غفلتم گرفت

ماندم میان معرکه حیران تر از همه

غیر از تو ای کریم کسی می خرد مگر ؟

آنرا که بی بها شد و ویران تر از همه

من نامید نیستم از لطف و رحمتت

هستم اگر چه بی سروسامان تر از همه

خواهی گرفت روز حساب و کتاب خلق

بر نوکران فاطمه آسان تر از همه

دلبسته ام به لطف کریمان در این میان

بر رحمت حسین فراوان تر از همه

بالای تَل زینبیه آه می کشید

اُخت الحسین پاره گریبان تر از همه

شب هجدهم ماه مبارک رمضان 1396

شب هجدهم ماه مبارک رمضان 1396                                                                             

مراسم مناجات شب هجدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نسب (امام جماعت مسجد ارک تهران) و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.                        
گزارش جلسه                        

                    این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نسب (امام جماعت مسجد ارک تهران) آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و شعر خوانی توسط حاج ولی الله کلامی نوحه خوانی توسط حاج مصطفی روحانی و حاج امیر عباسی پایان رسید.                

اجمالی از بیانات جت الاسلام والمسلمین طباطبایی نسب شب هجدهم ماه مبارک رمضان مورخ 23خرداد ماه 1396 مسجد ارک تهران

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نسب شب هجدهم ماه مبارک رمضان 1438ه.ق  پس از صلوات ودرود بر محمد آل محمد و شهدای اسلام منبر خود را با یک سوال آغاز نمود:
محبت اهل بیت علیه السلام چه نقشی در زندگی ما دارد؟
وقتی سوال می‌شود باید جواب داده شود مخصوصاً اگر از اعتقادات باشد! ما در روبه رو شدن با مسائل اول به اثر آن می‌پردازیم. مثل پوشاک که در ظاهر ما و روابط ما اثر دارد، یا خوراک ومسکن و دیگر نیازهای اولیه ملموس انسان است و یک سری ازنیازهای مربوط به عواطف و روحیه انسان می‌شود مثل محبت واحترام بین فرزند و والدین،امام صادق علیه السلام  فرمود:
 "کسی که نگاه غضب آلود به پدر و مادرش کند، هر چند که آنها به او ظلم کرده باشند، خداوند هیچ کدام از نماز هایش را قبول نمی‌کند"(کافی ج4)
این روایت اثر محبت را نشان میدهد هنرما این باشد کهبه روایات و دستورات عمل کنیم.
مردی به حضور پیامبر اکرم(ص) رسید و پرسید: "ای رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه‌ی در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟" پیامبر(ص) فرمودند: پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس، (یعنی اگر چنین کنی، به آرزوی خود در مورد بوسیدن آستانه‌ی در بهشت می‌رسی)
او پرسید: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟
پیامبر(ص) فرمودند: قبر آن‌ها را ببوس.
هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) برای دیدار پسرش اسماعیل، از شام به مکه آمد، فرزندش در خانه نبود و حضرت ابراهیم(ع) به سوی شام برگشت. وقتی اسماعیل به خانه بازگشت، همسرش آمدن حضرت ابراهیم(ع) را به اسماعیل خبر داد. اسماعیل به جست و جوی رد پای پدر پرداخت و جای پای پدرش را پیدا کرد و به عنوان احترام به پدر، جای پای ایشان را بوسید.( الاعلام قطب الدین حنفی)
اولین اثر محبت نسبت به خاندان پیامبر و اهلبیت جهت یافتن زندگی اشخاص است. ازاین جهت است که خداوند در قران می‌فرمایند: 
"لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ"(21احزاب)
قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست
خداوند با الگو قراردادن پیامبر به ما دستور می‌دهد خود را هرچه بیشتر شبیه پیامبر صل الله علیه و آله کنیم"وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ"(4قلم)و راستى که تو را خویى والاست،هیچ کس در سلام کردن بر پیامبر نمی‌توانست پیشی بگیرد، در عوض ما اگر هم دیگر رابشناسیم شاید به هم سلام کنیم ولی اگر نشناسیم باز هم به هم سلام نمی‌کنیم ولو اینکه مومن هم باشیم. از این جهت یکی از خصوصیات مومن افشای سلام است پیامبر بر بچه‌ها نیز سلام میکرد 
پیامبر الگوی مقاومت و ظلم و ستم است،پیامبر 55 جنگ را فرماندهی میکند و در جنگ احد 70 ضربه خوردند، سه سال وجود مبارک ایشان در در شعب ابی طالب ذکر کردند. الگو پذیری از اهل بیت ما را به جهت زندگی اهل بیت نزدیک و نزدیکتر میکند.
ابوهاشم جعفری، یکی از شاگردان و اصحاب برجسته امام رضا  و امام هادی علیهما ‌السلام بود، روزی امام هادی او را دید و قاطعانه و با عتاب به او فرمود: «چرا شما را می‌بینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی هستید؟»  ابوهاشم: عبدالرحمان، دایی من است. امام: «عبدالرحمن درباره‌ خدا، سخن نادرست می‌گوید و ذات پاک خدا را به صورت جسم و او را دارای نشانه‌های جسم توصیف می‌کند، یا با او همنشین مباش و ما را واگذار و یا با ما باش و او را واگذار!». ابوهاشم: او هر چه می‌خواهد بگوید، به من چه زیانی می‌رساند، وقتی که من عقیده ای به گفتارش نداشته باشم؟ و در حالیکهف من پیرو مذهب شیعه هستم؟
در پاسخ امام هادی فرمودند: آیا نمی‌ترسی که عذابی بر او فرود آید و آن عذاب، تو را نیز فراگیرد؟ آیا داستان آن شخصی را که خود از یاران موسی علیه‌السلام بود و پدرش از اصحاب فرعون بود نشنیده‌اید، آنجا که وقتی لشگر فرعون (در تعقیب سپاه موسی) به کنار دریا آمد، آن پسر، از لشگر موسی علیه‌السلام جدا شد و نزد پدر رفت تا با نصیحت کردن پدر، او را از فرعونیان جدا کند و به سوی موسی علیه‌السلام بیاورد، هنگامی که با پدرش ستیز می‌کرد و او را به راه هدایت دعوت می‌نمود، با هم کنار دریا آمدند، ناگهان عذاب الهی فرارسید و لشکر فرعون غرق شدند، آن پدر و پسر نیز که در کنار لشگر فرعون بودند، غرق شدند، این خبر به موسی علیه‌السلام رسید (که پدر مستحق عذاب بود، پسر چرا؟)، موسی علیه‌السلام فرمود:
"هُوَ فى رَحمَةِ اللهِ وَلکِنَّ النَّقمَةَ اِذا نَزَلتُ لَم یَکُن لَها عَمَّن قارَبَ المُذنِبَ دِفاعٌ"( کلینی، الکافی، ج 2)
شخص در رحمت خدا است، ولی وقتی که عذاب فرارسید، از آنکه نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود.
محبت اهل بیت علیه السلام امام شناسی، حق شناسی و باطل ستیزی ایجاد میکند و غیرت دین را پرورش می‌دهد و تولی و تبرا را شکل می‌دهد زندگی که جهت پیدا میکند آثار محبت آشکار می‌شود. خود ابا عبدالله الحسین علیه السلام بر اثر محبت به امیرالمومنین و الگو قراردادن ایشان واقعه کربلا را رقم زدند چون به سیره ایشان رفتار نموده وبه ستیزه با ظلم و باطل پرداختند.
بیانات حاج منصور ارضی در شب هجدهم ماه مبارک رمضان مورخ 23خرداد ماه 1396 مسجد ارک تهران
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
توصیه‌های برای شبهای قدر به اهل مجلس مناجات مسجد ارک
نفسهایی که با مناجات مأنوس نیستند، در شبهای قدر هم تشریف می‌آورند، دوستانی که پای ثابت مناجات هستند با دقت نظر و حلم از صلابت مجلس حراست کنند. از طرفی خادمان و بسیجیانی که وظیفه  هماهنگی مجلس را دارند همراه هوشیاری خود مهربانی را چاشنی کار خود کرده و تا آنجا که امکان دارد در امر ورود و خروج به مجلس یاری برسانند. برنامه ما درشبهای قدر از ساعت 9/30 دقیقه شب آغاز می‌شود و با نماز قضای یک روز و دعای جوشن کبیر ادامه می‌یابند سپس یک ربع به 12 قرآن و منبر و مناجات که روال عادی مجلس است ... ما هم سعی میکنیم که طوری برنامه را تمام کنیم که عزیزان اذیت نشوند.پس شما نیز به خوبی با این دوستان و یاوران مجلس همکاری و همراهی داشته باشید.
زمامداران حق چه کسانی هستند؟
اهل بیت خودشان حق هستند، و زمامداران غیر از آنها - مثل روسای جمهور بعد از انقلاب که یکی از آنها مقام معظم رهبری بود و یا دیگر آقایان رئیس جمهور - ممکن خوب یا بد باشند؛ ولی وظیفه زمامداران اجرای خط مشی اهل بیت در جامعه اسلامی و دقت در ضروریات یکی از نکاتی است که در زیارت جامعه کبیره به آن تاکید می‌شود.
" وَ الْحَقُّ مَعَکُمْ وَ فِیکُمْ وَ مِنْکُمْ وَ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ أَهْلُهُ وَ مَعْدِنُهُ ‏"
«حق با شماست و در شماست و از شماست و به سوی شماست، شما اهلیت حق را دارید و معدن حق هستید»
اصل بر این است که حق همراه و وبا اهل بیت علیهم السلام است، پس هرکس با ایشان باشد باید در راه حق قدم بر دارد. در غیر این صورت علاوه بر خود بر جامعه نیز ضرر می‌رسانند، مانند همان ناکثین، مارقین و قاسطین صدر اسلام که الان رنگشان عوض شده است. خداوند در جایی غیر از اهل بیت حق را قرار نداده که به ما معرفی شود و یا نشان داده شود. این جمله (زیارت جامعه کبیثره) همه زوایای ممکن را به ما نشان میدهند تا جایی که امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه 87 نهج البلاغه می‌فرمایند:
" بَیْنَکُمْ عِتْرَةُ نَبِیِّکُمْ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ "
عترت پیامبر شما در میان شماست و آنان زمامداران حق اند.
ویا در زیارت آل یاسین به این نکته تاکید می‌شود:
"فَالحَقُّ ما رَضیتُموه وَ الباطِلُ ما أسخَطتُموهً"
حق همان است که شما آنرا بپسندید و باطل همانکه شما از آن ناخشنود باشید. یک شیعه اصلاً نمی‌تواند اهل بیت علیهم السلام را به باطل بچسباند. اهل بیت علیهم السلام، امام همه خلائق هستند و وظیفه دارند به همه ثابت کنند شمر و یا یزید و و دیگر غاصبین به حق نبوده و باطل هستند، پس اتمام حجت باید صورت می‌گرفت. این اتمام حجت به معنی مذاکره نمیتواند باشد، روضه برای ما می‌خوانند که شمر بر سینه ابا عبدالله نشست و مکالمه‌ی صورت گرفت آیا این به معنی مذاکره و عدول از حق بوده است؟ یا اتمام حجت امام بر شمر را می‌توان مذاکره دانست؟ وقتی امام نقاب از چهره شمر بر می‌دارد، و مشخص می‌شود انذار پیامبر صلی الله علیه و آله درست بوده است تا هیچ بهانه ای از او و دیگران پذیرفته نباشد این مذاکره است؟ مگر حُر جلوی حضرت را نگرفت؟ چرا نصایح امام بر او اثر داشت و در آخرین لحظات از راه خود برگشت؟
" یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ"(31مدثر)
حداوند هرکس را بخواهد بی راه می‌گذارد و هرکس را بخواهد هدایت میکند.
" إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً"(3انسان)
ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا کفران کند.
پس هرکس شکر گزاربود در این راه مانده و هرکس کفران کرد از این راه به در می‌شود، هرکس هم فرصت بخواهد به او داده می‌شود برای مثال خود ابلیس که تا قیامت فرصت دارد. این فرصت دادن به چند دلیل است اول آنهایی که قصد همراهی دارند مشخص شوند ، آنهایی که با نیت شوم ابلیس همراه نیستند او را بشناسند و از او برائت کنند، البته یک عده هم این وسط از این فرصت به وجود آمده می‌خواهند سوء استفاده کنند وفتنه درست کنند. این فرصت عطا شده به شیطان را می‌توان با فرصتی که شورای عالی امنیت ملی به سران فتنه عطا کرده مقاسیه نمود، آنها هم از قانون تمکین نکردند و عده‌ی را همراه خود نمودند حالا با فرصت دادن به آنها نقاب از چهره واقعی آنها کنار می‌رود ، و عده ای هم که واقعاً هوادار آنها در عدم تمکین از قانون هستند مشخص می‌شوند والبته این وسط یک عده نیز از این فرصت سوء استفاده کرده با شعارهای ملیگرایانه مردم را تشویق میکنند و یا به تضعیف ارکان نظام می‌پردازند. مثل همین واقعه تروریستی که با ضعف امنیتی توانستند به مجلس نفوذ پیدا کرده و باید این ضعف هرچه سریعتر ترمیم می‌شد.  بگذریم که رشادت بعضی از این شهدای فاجعه تروریستی چیزی بالاتر از شعارهای ملیگرایانه بود، وباید به این ابعاد توجه بیشتری شود.
رضایت اهل بیت علیهم السلام در حق و خشم آنها در باطل است.

 


        
صوت ها        
گلچین مراسم شب هجدهم - مسجد ارک تهران                          دانلود فایل
صوت کامل شب هجدهم - حاج منصور ارضی                          دانلود فایل
صوت کامل شب هجدهم - حاج ولی الله کلامی                          دانلود فایل
صوت کامل شب هجدهم - حاج مصطفی روحانی                          دانلود فایل

ویدئو ها        
                                             

دانلود فایل                        

گلچین مراسم شب هجدهم - مسجد ارک تهران

   

تصاویر