دسته‌ها
استانها

پرهیز از رویکرد شعاری و حرکت به سمت اقدام عملی و همه‌جانبه لازمه مهار تورم و رشد تولید است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، فاصله گرفتن از نگاه سطحی به شعار سال و رسیدن به یک نگاه عمیق و در نتیجه اقدام عملی و همه‌جانبه را در مهار تورم و رشد تولید ضروری دانست.

پرهیز از رویکرد شعاری و حرکت به سمت اقدام عملی و همه‌جانبه لازمه مهار تورم و رشد تولید است

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با علاقمندان به حاج منصور ارضی در شیراز با اشاره به لزوم توجه به جنبه اقتصادی شعارهای منتخب مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب سال ۱۴۰۲ را به نام “مهار تورم و رشد تولید” نامگذاری کردند؛ لذا باید بپذیریم که نامگذاری این سال‌ها یعنی نقشه راه یک کشور و یک نظام سیاسی مبتنی بر ارزش‌های دینی و وقتی نام‌گذاری این سالها را در کنار هم می‌چینیم یک راهبرد و یک نقشه راه را برای نظام اسلامی مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این شعار باید نگاهمان را از یک نگاه شعاری و سطحی‌نگر دور کرده و به یک نگاه راهبردی توجه جدی‌تری داشته باشیم، گفت: وقتی ما موضوع را صرفاً یک شعار ببینیم همین امر ما را به سمت اقدامات سطحی و روبنایی سوق داده و طبیعتاً نتیجه مطلوب و جامع و کاملی نیز حاصل نخواهد شد؛ لذا باید نوع رویکرد و نگاه ما به این موضوع مهم و محوری نگاهی عمیق باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کنار این اصلاح نگاه، به هم افزایی و هماهنگی و انسجام همه ارکان نظام اسلامی نیاز است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم مدیریت اقتصادی کشور را صرفاً به دولت، پس از آن وزارت اقتصاد و نهایتا معاونت اقتصادی تقلیل دهیم؛ چرا که همه ارکان نظام در این حرکت مهم تاثیرگذار بوده و باید خود را موظف و مسئول بدانیم.

عزیزی با اشاره به اینکه در صورت این هماهنگی و انسجام است که این اصلاح رویکرد می تواند حرکت های بادوامی را سبب شود، گفت: در ادامه این حرکت، از مشارکت مردم نیز نباید غافل شویم بلکه باید مشارکت مردم را جدی بگیریم، چرا که مردم ما نشان داده اند در سال های سخت به ویژه سال‌های اولیه انقلاب اسلامی که هنوز ساختار شکلی خاصی تشکیل نشده بود این ملت توانست یک اتفاق بزرگ را رقم بزند و برای کشورهای مسلمان و آزادیخواه به عنوان یک تجربه مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: لذا در جنگ اقتصادی امروز هم باید قابلیت های مردم را مد نظر قرار داد، اتفاقی که به گفته مقام معظم رهبری در آن نمره قابل قبولی نگرفته‌ایم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گاهی مردم کارها را بهتر از دولت انجام می‌دهند، گفت: به طور مثال برای ایجاد یک شبکه توزیع آب شاهد بوده‌ایم که در یک اقدام دولتی با فسادها و اشکالات مختلفی همراه بوده در حالی که مردم در همین حوزه آبرسانی به صورت خودجوش به راحتی و با رعایت حق و حقوق یکدیگر نقش آفرینی کرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه از مسائل کوچک تا بزرگ به یک تحول جدی نیاز داریم، به بحث سرمایه‌گذاری نیز اشاره و اظهار کرد: مناسفانه در بحث سرمایه‌گذاری هم نمره قابل قبولی نگرفته‌ و نتوانسته‌ایم مفهوم سرمایه گذاری را به خوبی درک کنیم.

او با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ بسیار در کشور گفت: ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای بسیاری در کشور داریم که باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم تا هم رونق تولید و هم کاهش تورم هردو همزمان مدنظر قرار گیرد.

عزیزی با بیان اینکه وقتی می خواهیم از رکود خارج شویم، لازمه آن نقدینگی است گفت: از دیگر سو وقتی وارد بحث نقدینگی می شویم، رکود حاصل می‌شود، که اینجا سرمایه بسیار مهم است، پس باید برای سرمایه‌گذاری در کشور فکری اساس صورت گیرد.

او در ادامه به نقش بانک‌ها نیز اشاره و اذعان کرد: بانک‌ها نیز یکی از عوامل مهم در کنترل تورم و افزایش تولید هستند اما متاسفانه بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی خودشان را در موضوعات مهم اقتصادی مسئول نمی دانند در حالی که نقش بسیار مهمی دارند.

عزیزی در ادامه با اشاره به اینکه نظام بانکداری ما باید بر اساس قانون حرکت کند، مجلس را یکی دیگر از اجزاء مهم کنترل تورم و رشد تولید عنوان کرد و گفت: کلیه قوانین رونق تولید و کاهش تورم باید در قالب طرح‌های پیشنهادی از سوی نمایندگان وارد چرخه قانون گذاری شود تا ریل گذاری مناسب نیز صورت گیرد.

وی همچنین نقش قوه قضاییه را در ایجاد امید و امنیت در مردم و سرمایه گذاران مهم دانست و تاکید کرد: قوه قضاییه نیز باید به وظایف خود در این راستا عمل کند، امنیت دادن به سرمایه گذار و همچنین مردم از وظایف قوه قضاییه است، تولیدکننده و کسانی که سرمایه‌های خرد و کلان خود را می‌آورند باید امید داشته باشند، همچنین این قوه باید با مفسدین نیز برخورد قاطع و جدی داشته باشد.

عزیزی با بیان اینکه دولت نیز باید دست از تصدی‌گدی بردارد، گفت: قطعا با شعار نمی‌شود کار را پیش برد، بنابراین پرهیز از رویکرد شعاری و حرکت به سمت یک اقدام عملی و همه جانبه از اتفاقاتی است که باید به آن توجه کرد، در این راستا باید از همایش‌ها و نمایش‌ها بپرهیزیم و اقدامات سطحی را دور بریزیم.

او به نقش صدا و سیما، دستگاه‌های فرهنگی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و غیره اشاره کرد و در پایان گفت: اگر همه هم صدا و هماهنگ خود را در این ماجرا مسئول بدانیم قطعاً نتایج موثرتری به دور از سطحی‌نگری و شعار صرف محقق خواهد شد. پایان پیام/ن

دیدگاهتان را بنویسید