دسته‌ها
دانشگاه

طهرانچی: مساجد در دانشگاه آزاد به اندازه دانشکده‌ها مهم هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دانشگاه می‌خواهد یک دانشگاه اسلامی باشد، باید مسجد به عنوان یک ساختار رکین جدی در آن مطرح باشد.

طهرانچی: مساجد در دانشگاه آزاد به اندازه دانشکده‌ها مهم هستند

 به گزارش گروه دانشگاه علاقمندان به حاج منصور ارضی به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم افتتاحیه نشست سراسری ائمه جماعات و دبیران هیأت مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.  طهرانچی در این نشست با بیان اینکه انسان برای اینکه در مسیر نجات قرار بگیرد، باید به اهل بیت تمسک کند، گفت: راه هدایت انسان تمسک و توسل به اهل بیت است، تمسک به اهل بیت در واقع یک راه مطمئن و تضمین کننده است که به عنوان یک بیمه انسان را از حوادث نجات داده و او را در مسیر نجات قرار می دهد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه دو مبحث «فرد و جامعه» و «حال و آینده» را در درون خود قرار داده است، گفت: اساساً دانشگاه برای امروز نیست، بلکه دانشگاه سرمایه ای برای فردای جامعه است، دانشگاه هم به فرد و هم به جامعه توجه دارد. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که خداوند در حلقه اول انسان را آفرید، در حلقه دوم خانواده و در حلقه سوم جامعه را ایجاد کرد و برای تبیین هر سه موضوع نکات زیادی در قرآن وجود دارد. براین اساس باید انسان و جامعه به کمال و عقل کامل برسند.  وی ادامه داد: نتیجه عقل کامل و انسان کامل، امامت بود که به وجود آمد، اما در این زمینه باید جامعه نیز یک جامعه کامل باشد که این امر در زمان حضرت علی (ع)، امام حسین (ع)، امام صادق (ع) اتفاق نیفتاد تا به این جا رسیدیم که ما منتظر مهدویت هستیم تا یک جامعه کامل که یک امر اجتماعی کامل است، رخ بدهد.  طهرانچی تأکید کرد: انتظار می رود که در سومین دوره جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی هیات های مذهبی در دانشگاه وارد کار شده و از این ظرفیت بزرگ برای رسیدن به اهداف جشنواره استفاده شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به آیات «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْیۡءٍ إِنِّی فَاعِلٞ ذَٰلِکَ غَدًا» و «إِلَّآ أَن یَشَآءَ ٱللَّهُۚ وَٱذۡکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلۡ عَسَىٰٓ أَن یَهۡدِیَنِ رَبِّی لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَٰذَا رَشَدٗا » گفت: معنای مستتر در این آیات بسیار عمیق است و لازم است به آن توجه لازم شود، در جهان بینی آینده پژوهی خداوند می فرماید فردا را سنت های من، ذکر رب و حضور رب رقم می زند، فردا مسیرش، مسیر رشد است. غرب در این زمینه می گوید که مسیر فردا، مسیر توسعه است، اما در واقع مسیر دین، مسیر رشد است.  وی با بیان اینکه رشد مفهوم مادی و معنوی دارد، گفت: باید مسیر خلقت، مسیر رشد باشد و به همین منظور ما منتظر مسیر رشد یافته و جامعه کامل هستیم. این مسیری است که انسان می تواند در آن هم به صورت فردی و هم به صورت معنوی رشد پیدا کند.    عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نکته مهمی که وجود دارد این است که رشد قابل فراگرفتن است، گفت: براین اساس مسیر دانشگاه تنها یک چیز است و آن رشد است. رشدی که هم فردی و هم اجتماعی باشد. اگر غیر از این باشد، دانشگاه به جایی نخواهد رسید. علم جهت دارد و یک موضوع خنثی نیست. طهرانچی با بیان اینکه برخی آیات که در قرآن آمده است، «آیاتنا عجبا» است، گفت: این آیات در مورد موضوعاتی است که عادی نیست، از جمله این آیات، آیات 9  سوره کهف است. خداوند در آیات 9 و 10 سوره کهف می فرمایند «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ وَالرَّقِیمِ کَانُوا مِنْ آیَاتِنَا عَجَبًا» و «إِذْ أَوَى الْفِتْیَةُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا» . در این آیات جوانانی طلب امر رشد و انسان کامل کرده بودند. این در صورتی بود که جامعه ای که این جوانان در آن زندگی می کردند، جامعه توحیدی نبود، خداوند در جواب این مطالبه بستر زمان را برای جامعه کامل قائل است، یعنی برای رسیدن به جامعه توحیدی بستر زمانی لازم است، برای مثال بستر زمانی باعث شد که اصحاب کهف 309 سال در غیبت از جامعه قرار بگیرند تا به یک جامعه رشد یافته برسند.  وی ادامه داد: در قرآن برخی از امور «آیَاتِنَا عَجَبًا» است و یکی از آن این است که اگر کسی جامعه رشد یافته را طلب کند، باید این موضوع در طول زمان اتفاق بیفتد، یعنی باید یک رشد اجتماعی رخ دهد.  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رشد ابعاد گسترده ای از جمله رشد اجتماعی، رشد سیاسی، رشد تکامل یافته و  رشد ترقی کرده دارد، گفت: تمام مفاهیم توسعه با بار کاملاً مثبت در مفهوم رشد وجود دارد، در واقع رشد یک مسیر و پروسه است.  طهرانچی با تأکید بر اینکه تربیت دینی قرآن بسیار زیباست، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ.» این موضوع بسیار مهم است، برای مثال با توجه به این آیه در موضوع حجاب کار ما این است که روشن کنیم که در راه رشد حجاب یک نقش اساسی دارد، در این صورت تربیت درست اتفاق می افتد، اگر این امر درست تبیین شده و راه را روشن کند، افراد فطرتاً در این مسیر قرار می گیرند، لازم است که مسیر رشد تبیین شود.  وی در ادامه با بیان اینکه اساساً راه رشد با ولی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بدون رهبر راه رشد صورت نخواهد گرفت، در واقع حضور امام لازم است، چرا که ما به یک ولی مرشد برای هدایت در  مقابل ضلالت نیاز داریم. طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید وظیفه خود که رشد فرد و رشد جامعه است را به خوبی انجام دهد، اظهار کرد: اگر دانشگاه بخواهد این وظیفه خود را انجام داده و به رشد برسد، باید تربیت قوه عاقله داشته باشد. عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید رفتارسازی اجتماعی انجام دهد، گفت: وظیفه دانشگاه، ساختارسازی اجتماعی است.  وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از دو سوره اعراف و توبه به اهمیت نقش مسجد در دانشگاه و جامعه پرداخت.  رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به آیات 24 تا 28 سوره اعراف گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید: «قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ  وَلَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ، قَالَ فِیهَا تَحْیَوْنَ وَفِیهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ، یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا  وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ  ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ، یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا  إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ  إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ لِلَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ، وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَیْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا  قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ  أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ».براساس این آیات آدم ابوالبشر به همراه همسر خود مشترکاً به این عالم هبوط کردند، این هبوط با وسوسه شیطان در خصوص جاودانگی و مُلک صورت گرفت، در واقع می‌توان گفت پاشنه آشیل انسان همین جاودانگی و ملک است. انسان که به زمین هبوط پیدا می‌کند، نکته ای که وجود دارد این است که در عالم هستی مودت در کنار عداوت قرار می‌گیرد که این موضوع در عالم مادی، همان بحث جاذبه و دافعه است. در واقع در عالم بین ذرات جاذبه و دافعه حاکم است که این امر در درون انسان همان مودت و عداوت است. اهمیت مودت به حدی است که تنها پیامبری که از خداوند اجر خواست پیامبر اسلام بود و آن اجر، مودت بود، پیامبر از خداوند مودت فی القربی را خواست که بسیار حائز اهمیت است. یعنی در واقع نظم اجتماعی اسلامی با محوریت دال مرکزی مودت فی القربی است. براین اساس امامت و مهدویت به عنوان یک تفکر اجتماعی بسیار جدی است و باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم. طهرانچی ادامه داد: یکی از بحث‌های که با آن مواجه هستیم، مسأله برهنگی است، اساساً حضور در زمین که نتیجه جریان وسوسه شیطان است، انسان را با جریان برهنگی مواجه می‌کند، خداوند در قرآن فرموده من همراه برهنگی برای شما لباس می‌فرستم، یعنی لباس در مقابل جریان برهنگی رخ می‌دهد. این یک جریان است. خداوند در همین آیات سوره اعراف می‌فرماید، همانطور که شیطان شما را فریب داد و برهنگی رخ داد، اما شما جریان برهنگی را انتخاب نکنید.  وی در ادامه با بیان اینکه برای این حرکت یک سبک زندگی لازم است، گفت: سبک زندگی یعنی رفتارسازی اجتماعی و نهادسازی اجتماعی و خداوند در این زمینه در قرآن می فرماید: «کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» در واقع خداوند تأکید دارند که باید در مقابل جریان برهنگی، رفتارسازی اجتماعی و نهادسازی اجتماعی انجام شود و اولین رفتارسازی اجتماعی «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ  وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ  کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ» است. براین اساس دومین رفتارسازی اجتماعی قرآن طرح نهاد مسجد است.  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مسجد تنها یک مکان برای خواندن نماز نیست، گفت: مسجد یک نهاد اجتماعی است که خداوند برای بشر در جریان هدایت او مطرح می‌کند.  طهرانچی تأکید کرد: مسجد به اندازه یک دانشکده برای ما اهمیت دارد، چون بخشی از زندگی است.  وی در ادامه با اشاره به آیاتی دیگر از سوره اعراف اظهار کرد: خداوند در این سوره می فرماید: «یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلاَ تُسْرِفُو انة انة انة ا إِنَّهُ لاَیُحِبُّ المُسْرِفِینَ، قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ القِیَامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ، قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الفَوَاحِشَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالبَغْیَ بِغَیْرِ الحَقِّ وَأَن تُشْرِکُوا بِاللّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَأَنْ تَقُولُوا عَلَی اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ» در واقع خداوند در این آیات به اهمیت مسجد به عنوان یک نهاد اجتماعی تأکید داشته و می فرماید هر آنچه که زینت دارد، وارد نهاد اجتماعی که مسجد است، کنید چرا که این یک سبک زندگی است.  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: براین اساس اگر دانشگاه می‌خواهد یک دانشگاه اسلامی باشد، باید مسجد به عنوان یک ساختار رکین جدی در آن مطرح باشد. به نظر می‌رسد ما در برخی موارد قرآن و دستوراتی که در آن عنوان شده را مهجور گذاشته‌ایم و به یکی از دستورات قرآن که توجه به مسجد به عنوان یک سبک زندگی است، توجه نکرده‌ایم.به نظر می‌رسد که از این ساختارسازی غفلت کرده‌ایم.  دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: همچنین خداوند در این آیات تأکید دارند که اگر می‌خواهید درس دین را آموزش بدهید، جای آن مسجد است. وی تأکید کرد: اگر می‌خواهید دانشگاه در تربیت مؤثر باشد باید از مسجد کمک بگیرد.  عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه درخصوص اهمیت بحث مسجد مباحثی در سوره توبه نیز مطرح شده است به آیاتی از این سوره اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره توبه آیات 107 تا 110 می فرماید: «وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْریقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ، لاتَقُمْ فیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى مِنْ أَوَّلِ یَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرینَ، أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللّهِ وَ رِضْوان خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى شَفا جُرُف هار فَانْهارَ بِهِ فی نارِ جَهَنَّمَ وَ اللّهُ لایَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ، لایَزالُ بُنْیانُهُمُ الَّذی بَنَوْا ریبَةً فی قُلُوبِهِمْ إِلاّ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اللّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ». اهمیت مسجد در این آیات بسیار کامل و مشهود عنوان شده است. یکی از موضوعات مهمی که مطرح است این است این است که لازم است ساختارهایی ساخته شود که اجازه خردورزی در آنها وجود داشته باشد. وی در ادامه با بیان اینکه نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی به مسجد و هیأت مذهبی به صورت یک شبکه اجتماعی است، گفت: هیأت‌های مذهبی در کشور حدود  200 سال پیش تأسیس شده است و در اهمیت این هیأت‌ها لازم است بدانید که رضا خان ملعون وقتی می‌خواست دین را تعطیل کند، مسجدها را تعطیل نکرد، بلکه هیأت‌های مذهبی و سقاخانه را تعطیل کرد.این امر به خوبی اهمیت هیأت ها را نشان می‌دهد. این امر یعنی مسجد می‌تواند فعالیت کند، اما اگر می خواهید دین را حذف کنید، باید هیأت‌های مذهبی را به عنوان یک شبکه اجتماعی و شبکه انسانی حذف کنید.   رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه یک حرف جدی در تربیت هیأت‌های مذهبی وجود دارد و آن محبت است، گفت: هیأت‌های مذهبی به دلیل وجود محبت تأثیرگذار هستند، چرا که در کنار عبادت، محبت را نیز بین افراد جاری می‌کنند، حب اهل بیت و محبت بین اعضای هیأت باعث می‌شود زمینه برای علم آموزی آماده شود. وی تأکید کرد: در هیأت عبودیت و محبت وجود دارد و امر دیگری که لازم است در هیأت‌ها وجود داشته باشد، شعور است. در این صورت هدایت کامل صورت خواهد گرفت.   رئیس دانشگاه آزاد خ: لازم است هویت هیأت های مذهبی در مساجد پر رنگ تر شود و با شعور و علم حرکت به سمت رشد در هیأت ها صورت بگیرد.  پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید