دسته‌ها
بین الملل

ادعای آمریکا در واکنش به هشدار به زیردریایی‌اش در تنگه هرمز

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در واکنش به گزارش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره هشدار به زیردریاییِ اتمی ایالات متحده در تنگه هرمز، به تناقض‌گویی پرداخت.

ادعای آمریکا در واکنش به هشدار به زیردریایی‌اش در تنگه هرمز

به گزارش گروه بین‌الملل علاقمندان به حاج منصور ارضی، بعد از آن که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزئیاتی از هشدار این نیرو به یک زیردریایی آمریکایی در تنگه هرمز را تشریح کرد، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، در واکنش با طرح ادعاهای متناقض روایت ایران را «اطلاعات نادرست» خواند. 

در حالی که در آوریل (ماه میلادی جاری) نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود زیردریایی اتمی «فلوریدا» مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده در خاورمیانه در حمایت از ناوگان پنجم فعالیت می‌کند، این نیرو امروز در اکانت رسمی توییتر خود مدعی شد: «ادعای ایران کاملاً نادرست است. زیردریایی آمریکا امروز یا اخیراً از تنگه هرمز عبور نکرده است». تیموتی هاوکینز فرمانده این نیروها هم در گفت‌وگو با رویترز همین ادعای متناقض را تکرار کرد. 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در ادامه این توییت در واکنش به گزارش طرف ایرانی ادعا کرده است: این ادعا نشان‌دهنده اطلاعات نادرست بیشتر از سوی ایران است که منطقه را بی‌ثبات می‌کند. ناوگان پنجم ایالات متحده به فعالیت در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه می‌دهد. 

به گزارش فارس، امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه (۳۱ فروردین) درباره هشدار به زیردریایی آمریکایی گفت: این زیردریایی در سکوت کامل و در زیر آب در حال نزدیک شدن به تنگه هرمز بود که توسط زیردریایی تمام ایرانی و بومی «فاتح» رصد و شناسایی شد. زیردریایی فاتح، این زیردریایی آمریکایی را با مانورهای ایذایی مجبور کرد تا به سطح آب بیاید و مسیر تنگه هرمز را در سطح آب عبور کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: این زیردریایی آمریکایی تا حدودی به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک شده بود، از این‌رو هشدارهای لازم به زیردریایی داده شد و همراه یک اسکورت، مسیر خود را تغییر داد.

وی ضمن بیان این که آمریکایی‌ها باید توضیح دهند که چرا در یک آبراهه مهم دریایی نقض قوانین کردند، در پایان گفت: زیردریایی آمریکایی که در حال گذر از تنگه هرمز بود، یک زیردریایی به‌روز اتمی به نام «فلوریدا» بود.

این اولین مواجهه دریایی ایران و آمریکا نیست؛ نیروی دریایی ایران اوایل آوریل (۱۳ فروردین) اعلام کرد پس از ورود هواپیمای EP-۳E نیروی دریایی آمریکا به مرز آبی ایران، دریادلان ارتش با هوشیاری کامل خود با ارسال هشدار به این هواپیما از ورود بدون مجوز این پرنده به آسمان وطن جلوگیری کردند. در سال ۲۰۱۹ هم ایران یک پهپاد پیشرفته آمریکایی را که بر فراز جنوب ایران در حال پرواز بود اما به حریم ایران وارد شد، سرنگون کرد. 

پایان پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید