دسته‌ها
دانشگاه

قطار ملی مترو و توقف در ایستگاه ساخت داخل

توان طراحی و ساخت بومی قطارهای مترو از سال 1383 در کشور وجود دارد، اما هنوز تولید انبوه آن آغاز نشده است؛ دلایل این تأخیر را از حمیدرضا طیبی رئیس اسبق جهاد دانشگاهی که در این زمینه فعالیت‌های بسیاری داشته است، جویا شدیم.

قطار ملی مترو و توقف در ایستگاه ساخت داخل

گروه دانشگاه علاقمندان به حاج منصور ارضی؛ حمیدرضا طیبی رئیس سابق جهاد دانشگاهی در صحبت‌ها و مصاحبه‌های قبلی بارها اعلام کرده‌ است که از سال ۱۳۸۳ در کشور توان طراحی و ساخت بومی قطارهای مترو وجود داشته و علت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساخت بدنه قطار توسط شرکت‌های واگن‌سازی و توان جهاد دانشگاهی در ساخت سیستم کامل رانش قطارهای مترو و توان ساخت داخل بوژی قطار در داخل می‌دانست. موفق به ساخت پایلوتی هم از سیستم رانش با حمایت معاونت علمی شده و در ادامه با حمایت مجلس شورای اسلامی ماده‌ای در برنامه ششم توسعه گنجانده شد که صنعت ریلی تا ۸۵ درصد ساخت داخل شود و در نهایت با حمایت معاون علمی رئیس جمهور و ستاد حمل و نقل پیشرفته این معاونت، شهرداری تهران و حوزه اقتصاد بیت مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۹۸ قرارداد ساخت یک رام قطار ۷ واگنه مترو و به کارفرمائی شرکت متروی تهران منعقد شد، با تقسیم کار صورت گرفته شرکت واگن تهران مسؤول ساخت بدنه و مونتاژ قطار طی مترو، جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت مسؤول ساخت کامل سیستم رانش برقی و سیستم کنترل و شرکت مبنای ریلی هم متولی بخش بوژی شد. در پایان ۱۳۹۹ اعلام شد که قطار ملی مترو ساخته و تست گرم اولیه موفقیت‌آمیز انجام شده و در ابتدای سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور وقت رونمایی شد، می‌شود گفت حدود ۱۹ سال از سال ۱۳۸۳ گذشته و هنوز تولید انبوه قطار ملی مترو شروع نشده است. از طیبی درباره دلایل این همه تأخیر و عدم شروع تولید انبوه قطار ملی مترو پرسیدیم. فارس: آقای دکتر طیبی لطفا درباره عدم شروع تولید انبوه قطار ملی مترو توضیح بفرمایید. طیبی: ابتدا باید ذکر کنم که عوامل اصلی شروع این حرکت از شهریور ۱۳۹۸، پیگیری جهاد دانشگاهی در گنجاندن ماده ۵۴ در برنامه ششم توسعه با کمک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای بومی‌سازی صنعت ریلی تا ۸۵ درصد، دیدار بسیار ارزنده سال ۱۳۹۷ اینجانب به اتفاق ۲۵ نفر از نخبگان جهاد دانشگاهی نسل انقلاب به مدت ۲ ساعت و نیم با مقام معظم رهبری و در نهایت اختصاص بودجه ارزی مناسبی به معاونت علمی، برخی از وزارتخانه‌ها و از جمله جهاد دانشگاهی برای کمک به رفع وابستگی‌های کشور و عزم معاونت وقت علمی رئیس جمهور و دبیر ستاد فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و حمایت بخش اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در تحقق بخشیدن به اجرای اصل ۵۴ برنامه ششم در حوزه صنعت ریلی شهری یا متروها بوده است. کارگروه طراحی بسیار خوبی در شرکت‌ متروی تهران برای انجام بحث طراحی بدنه، انتخاب تجهیزات اصلی و دکوراسیون داخلی و درنهایت هماهنگ‌سازی عملکرد تمام سیستم‌ها با هم، تشکیل و با انتخاب درست پیمانکاران ساخت تجهیزات اصلی مثل جهاد دانشگاهی برای سیستم کامل رانش، شرکت مپنای ریلی برای بوژی و شرکت تیوان ترمز برای ساخت ترمز و شرکت واگن تهران برای ساخت بدنه، دکوراسیون داخلی و مونتاژ، کار ساخت قطار ملی مترو با سرعتی بی‌نظیر و در طی مدت ۱۸ ماه در اسفند ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید و در ابتدای سال ۱۴۰۰ رونمایی شد

دیدگاهتان را بنویسید