دسته‌ها
علم و پیشرفت

ساخت دو نمونه از تجهیزات تحریمی در زمینه پتروشیمی به کمک نخبگان

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با بومی‌سازی دو نمونه از تجهیزات مهم در صنعت پتروشیمی، توانسته است نقش مثبتی در رفع نیازهای تحریمی کشور ایفا کند.

ساخت دو نمونه از تجهیزات تحریمی در زمینه پتروشیمی به کمک نخبگان

به گزارش گروه علم و پیشرفت علاقمندان به حاج منصور ارضی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با تولید پمپ‌های مگنتی گریز از مرکز و کاترهای پلیمری، یک نیاز عمده صنایع نفتی و پتروشیمی را تأمین کند.

احمد مختاری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نیرو صنعت عقیق ضمن اشاره به فعالیت‌های این شرکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی گفت: پمپ‌های مگنتی اولین محصول دانش‌بنیان این شرکت است در کل صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع مس و هر فضایی که انتقال مواد سمی خطرناک مد نظر باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دومین محصول دانش‌بنیان این شرکت کاترهای پلیمر است که معمولا در صنعت پتروشیمی، برای تولید گرانول مواد پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفع نیازهای تحریمی و جلوگیری از خروج ارز

این فعال فناور، با اشاره به رفع نیاز صنایع پتروشیمی کشور در دوران تحریم گفت: این محصولات دانش‌بنیان، نمونه‌های مشابه داخلی ندارند و سابقا از خارج کشور وارد می‌شدند که در حال حاضر تحریم است و محصولات هم از نظر قیمتی و هم از نظر کیفیتی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی آن هستند.

مختاری، با اشاره به صرفه‌جویی ارزی قابل توجه این محصولات به واسطه جلوگیری از واردات گفت: از آنجایی که پمپ مگنتی و کاتر پلیمر قطعات تحریمی هستند واردات آن‌ها به صورت غیرمستقیم است که ارزبری و هزینه بالایی را به دنبال دارد؛ از سوی دیگر، برای مصرف‌کننده داخلی با قیمت بالا تمام می‌شود و به همین دلیل مقرون به صرفه نیست که بخواهند ار واسطه‌های کشورهای دیگر استفاده بکنند که بتوانند وارادات را انجام دهند. این شرایط دشوار است، چرا که تولیدکننده‌های آن نیز کشورهای غربی هستند. مسلما قیمت‌های ما در این دو محصول  با کیفیت برابر و حتی بالاتر حدودا نصف قیمت اروپایی و آمریکایی است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نیرو صنعت عقیق، با اشاره به اشتغال ایجاد شده توسط این شرکت دانش‌بنیان گفت: تقریبا 30 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و غیر مستقیم نیز در حوزه‌هایی چون از نطر مواد اولیه، حمل و نقل و خدمات ماشین کاری تعداد قابل توجهی از افراد به اشتغال رسیده‌اند.

مختاری با اشاره به ضرورت‌ تخصیص حمایت‌ها و تسهیلاتی همچون معافیت برای رونق کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان گفت: دستگاه‌هایی مانند معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری می‌توانند تسهیلات و تخفیف‌های مالیاتی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند. بحث نقدینگی و سرمایه در گردش برای شرکت‌های دانش‌بنیان، از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر که این مسئله مورد حمایت قرار بگیرد، شرکت‌ها می‌توانند محصولات جدیدی را تولید و از واردت جلوگیری کنند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید