تماشاگر، مهمترین سرمایه یک اثر هنری است. بارها در این باره داد سخن دادهایم اما به نظر میرسد که این جمله زیبا واقعا در حد شعار است و نه تنها مدیران هنری به آن پایبند نیستند که از آن بدتر برخی از هنرمندان هم به آن بیتوجهی میکنند.
به گزارش علاقمندان به حاج منصور ارضی، به تازگی پیش فروش بلیت نمایش موسیقایی «سیصد» آغاز شده است، این در حالی است که هنوز بخشی از عوامل این کار از جمله کارگردان آن معرفی نشده است.
چنین اتفاقی اگر بیسابقه نباشد، قطعا کم سابقه است چراکه پیشفروش بلیت یک اثر هنری اعم از تئاتر یا کنسرت موسیقی زمانی آغاز میشود که همه عوامل گروه به صورت قطعی مشخص شده باشند تا تماشاگر بداند برای تماشای چه کاری قرار است هزینه کند و قرار است محصول هنری چه کسانی را به تماشا بنشیند.
ایسنا نوشت:این اثر نمایشی موسیقایی به عنوان پروژهای از سهراب پورناظری معرفی و اعلام شده که نوید محمدزاده، بهرام افشاری و بهرام رادان بازیگران آن هستند و قرار است بازیگران دیگری نیز در کنار آنان به ایفای نقش بپردازند اما عجیب است که در خبر پیش فروش این کار نه نام کارگردان اعلام شده و نه نام بازیگران دیگر و نه حتی نام نویسنده ولی در عوض تا دلتان بخواهد اسامی حامیان مالی کار به چشم میخورد. هر کسی که کوچک ترین نسبتی با کار هنری داشته باشد، خوب میداند که انتخاب اعضای گروه با کارگردان است. هرچند سرمایهگذاران نیز در این زمینه اعمال نظر و گاهی هم گزینههای خود را تحمیل میکنند، اما در هر حال، باید در گام اول کارگردانی وجود داشته باشد که سرمایهگذار نظر خود را به او تحمیل کند.
قرار نیست با بدبینی و سوءظن به پروژهای بنگریم که هنوز دیده نشده و اطلاعات چندانی درباره آن نداریم اما همین یک خبر ساده با نام سه بازیگر شناختهشده کافی است که دستمان بیاید، مساله اصلی بیش از هر چیزی، بحث اقتصادی است.