شب بیست و هفتم رمضان 1396

صوت ها        

گلچین مراسم شب بیست و هفتم - مسجد ارک تهران                          دانلود فایل
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و هفتم                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و هفتم -شعر مناجات - حاج منصور ارضی                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و هفتم -دعا - حاج حسین سازور                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و هفتم -دعا - حاج منصور ارضی                          دانلود فایل

ویدئو ها        

                                             

دانلود فایل                        

گلچین مراسم شب بیست و هفتم - مسجد ارک تهران

                                             

دانلود فایل                        

گلیپ پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران

 


 

بسم رب الحسین

شب بیست و هفتم

ماه مبارک رمضان

۱تیر ماه ۱۳۹۶

مسجد ارک تهران

امشب که ذکرم رَبَناست

چشم امیدم به سَماست

امشب شفیع آورده ام

آنرا که محبوب خداست

با یا علی در میزنم

محتاج عفو تو منم

یا ربّنا اغفِر لنا

یا ربّنا اغفِر لنا

خود آگاهم خیلی بدم

اما تو گفتی آمدم

با کوله باری از گناه

گفتم علی و در زدم

حیدر مدد حیدر مدد

کُفران نعمت کرده ام

از مرگ غفلت کرده ام

مشغول عصیان بوده ام

هر وقت که خلوت کرده ام

انت العزیز و انالذلیل

به لطف تو بستم دخیل

یا ربّنا اغفِر لنا

یا ربّنا اغفِر لنا

وقت ملاقاتم بده

شوق مناجاتم بده

عادت به غفلت کرده ام

تو ترک عادتم بده

انت غنی وانا فقیر

جان علی دستم بگیر

یک قلب سوزان آرزوست

وصل شهیدان آرزوست

با یاد یاران حرم

یک چشم گریان آرزوست

من دائماً جا مانده ام

تنهای تنها مانده ام

جوشن کبیر ما علی است

مولا و پیر ما علی است

زهرا گواهی می دهد

نعم الامیر ما علی است

ای ساقی کوثر مدد

حیدر مدد حیدر مدد

امشب که آقا کربلاست

دارم یقین که یاد ماست

نالم به یاد عمه اش

چون نام او مشکل گشاست

آقا به جان مادرت

ما را مرانی از درت

یابن الحسن یابن الحسن


شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 1396

شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 1396                                                                             

مراسم مناجات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.                        
گزارش جلسه                        

                    این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای افتتاح و ادامه دعا توسط حاج حسین سازور و نوحه خوانی حاج ابوالفضل بختیاری پایان رسید.                

حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در شب قدربیست و هفتم ماه رمضان بعد از خطبه کوتاه وصلوات و دعای فرج به ایراد سخنانی در مورد نظام آفرینش ونقش دعادرزندگی انسان پرداختند 
"مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا"(29فتح)
 محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند آنان را در رکوع و سجود مى ‏بینى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره ‏هایشان است این صفت ایشان است در تورات و مثل آنها در انجیل چون کشته‏ اى است که جوانه خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] کافران را به خشم دراندازد خدا به کسانى از آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم عرب را چنان تربیت کرد که قران کریم از آنها تعریف نمود این مکارم اخلاقی ایشان بود که چنین تاثیری داشت. بعد از پیامبر این امر تربیت به دست امیرالمومنین واگذار شد و امیرالمومنین این راه را ادامه داد که با وجود سقیفه بنی ساعده ایشان را خانه نشین نمود. "إنّ رسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله أدّبَهُ اللّه ُ عزّ و جلّ، و هو أدَّبَنی، و أنا اُؤدِّبُ المؤمنینَ ، و اُورِثُ الأدبَ المُکْرَمینَ "(بحارالانوار ج1)پیامبر خدا صلى الله علیه و آله را خداوند تربیت کرد و او مرا و من مؤمنان را تربیت مى کنم و براى بزرگواران ، ادب به ارث مى گذارم.
در این مدت افرادی با شعار قران به تنهایی ما را بس است و احیای قرآن و جدا کردن قرآن از احادیث و روایات موثق ، امیرالمومنین را از قران جدا کردند و در واقع قرآن را از حقیقت آن جدا ساختند و تجلی چنین تربیت را در کربلا مشاهده نمودیم و امروز آن را در رفتار آل سعود و آل خلیفه می‌بینیم.در واقعحذف تمام عیار امام زمان در جامعه یعنی بسته شدن باب فهم و کلید فهم درک قرآن است"أَشْهَدُ أَ نَّک ... کُنْتَ لِلرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَلَداً ، وَ لِلْقُرْءانِ سَنَداً مُنْقِذاً  وَ لِلاُْ مَّةِ عَضُداً وَ فِى الطّاعَةِ مُجْتَهِداً"شهادت می‌دهم شما ... تو براى پیامبر که درودخدابراووآل اوبادفرزند،و براى قرآن پشتوانهنجات دهنده،و براى امّتِ اسلام بازوى توانا، ودرطاعتِ حقّ کوشا بودى... امام سند ضمانت قران است و قران اگر ملازم هم نباشند نمی‌توانند بشر را به سعادت برسانند.قرآن بدون امام نمی‌تواند عقل مردم را شکوفا کند ،مردمی که عقلشان شکوفا نشود اجازه می‌دهد حکومتها هربلایی بر سرآنها بیاورد همانطور که بنی امیه و بنی عباس اینکار را کردند.لذا جداکردن اُمت از امام یعنی تعطیل کردن باب عقل جامعه بشری
"اِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ یَدَهُ عَلی رُؤُوسِ الْعِبادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ اَکْمَلَ بِهِ اَخْلاقَهُمْ"(بحارالانوار52)
 چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقول آنها را به وسیله آن متمرکز ساخته و اخلاقشان را به وسیله آن به کمال می‌رساند
ائمه برای آنکه در ادامه برنامه انبیا مردم را از اسارت و ذلت طاغوت و ابلیس نجات دهند، دست به تاسیس مکتبی زدند که ما آن را با ادعیه و زیارات و مناجات می‌شناسیم تا ابتداعقل مردم راتربیت و نجات داده سپس به وادی توحید و صراط الله مستقیم که همان وادی ولایت است هدایت کنند. نگاه تربیتی و آموزشی به قرآن باعث می‌شود ما در مقابل فتنه‌ها ومشکلات جامعه بهترین وزیباترین نسخه‌های تربیتی را در اختیار داشته باشیم. لذا مانند قرآن کهنگی ندارد و باعث هدایت انسان می‌شود و همانند قرآن ، دعا نیز نور وفرسوده نمی‌شود. البته همانند قرآن ، ادعیه و مناجات احتیاج به تفسیر دارد، که اگر این ادعیه مانندقرآن به دست نااهلان بیفتد مردم را به سوی جهل و شرک می‌کشند.
"إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ"(77تا79واقعه) که این [پیام] قطعا قرآنى است ارجمند در کتابى نهفته که جز پاک‏شدگان بر آن دست ندارند
مکتب دعای اهلبیت همین است یعنی اگر تا قیامت همه علما و اولیا و حکما جمع شوند و بر این ادعیه شرح بنویسند باز هم به بن بست نمی‌رسد این قدرکلام معصوم عمق دارد. برای مثال ادعیه روزهای ماه رمضان را مشاهده کنیداز دعای روز اول که " اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ‏ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ ..."خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه داران حقیقى قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعى مقرر فرما و مرا از خواب غافلان هوشیار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش اى خداى عالمیان ... 
در روز اول ماه رمضان در این ادعیه دارند موانع سیر معنوی ما را شناسیایی و برطرف میکنند فلذا در قالب همه ادعیه این ماه و تعقیبات خاص فرایض می‌بینیم موانع سیر و سلوک بنده را خود پروردگار برطرف میفرمایند تا راه برای ما باز باشد پس شرط اول برای سیر صعودی ما باز بودن را است
امام سجاد علیه السلام میفرمایند:
"اللَّهُمَّ إِنِّی أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَیْکَ مُشْرَعَةً"(ابوحمزه)
" وَسُبُلَ الرَّاغِبینَ إلَیکَ شارِعَة" (امین الله)
 هر دو یک مضمون را به ما میرساند ، یعنی کسانی که رغبت دارند و مشتاق هستند در این جاده و صراط قرار بگیرند، پروردگار این جاده و صراط را چنان وسیع قرار داده که جابرای همه هست، از وجود همه انبیاو اولیا در این صراط جادارند تا همه بدکاره‌ها و نمرود‌ها و فرعونها... لذا فرمود راه رسیدن به خدا راهی تنگ نیست چون خداوند بخیل نیست.
البته هر راهی یک یک فراز و نشیبی داردو دارای یکسری موانع هم ایجاد می‌شود، آن هم بزرگراه صراط المستقیم بدون راهزن و مانع نیست ومهمترین مانع آن ابلیس است که قسم خورد برسرراه بندگان مومن می‌ایستم، - بدان شیطان درجایی دیگر به سراغ شما نمی‌آید چون ابلیس باراه کج و عیر مستقیم کاری ندارد – همه هزینه‌ها برای کسانی است که در راه مستقیم قرار گرفته اند کسی که راه اشتباه میرود که ابلیس نمی‌خواهد. اینکه اگر شیاطین از شما تعریف کردند بدانید راهتان درست نیست فقط مربوط به شعارهای سیاسی نیست، اصلاً در سیر سلوک انسانی همین است ، هر نقطه‌ی را که ابلیس لعن کند سکوی پرواز انسان و هرجا که ابلیس تعریف کند سکوی سقوط انسان است.
همه کسانی که بناست در مسیر آشتی خدا قرار گیرند و با ابزار الهی دعا این مسیر را طی کننددعا"هم أنَّ الرّاحِلَ إلِیکِ قَرِیبُ المَسافَه"(ابوحمزه) یعنی کسی که به سوی تو حرکت کنند به تو نزدیک هستند. این پیام خود عید فطراست که از ابتدای ماه رمضان می‌گفتیم" اِلهی لا تُؤَدِّبْنی بِعُقوُبَتِکَ" خدایا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مکن "فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی" حالا امامزین العابدین به ما بشارت می‌دهد که چیزی نمانده برسید و راه نزدیک است چون شما از شب اول بار سفر رابسته اید، و نگرانیندارید! قلذا کسی که دیر امده وزود می‌خواهد برودبا خود می‌گوید اصلاً خدا صدایمن را می‌شنود؟ مرادوست دارد؟ حاجات من را می‌دهد؟ اصلاً مرا می‌شناسد؟!
کسی که ما به سوی او حرکت میکنیم و می‌خواهیم به قرب و مهمانی او برسیم باید ما را دعوت کرده باشد! والا مرکب و صراط و وسایل باشند ولی کسی او را دعوت نکرده باشد کجا می‌توان رفت! لذا جمعه آخر ماه شعبان پیامبر را فرستاد وبرای همه ما این دعوت نامه را خواند " دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ" (خطبه شعبانیه)  دراین خطبه مومنان دعوت نشدند بلکه یاایها الناس همه مردم دعوت شدند این صاحب خانه بخیل نیست. 
"لَو عُلِمَ المُدبِرونَ عَنّی کَیفَ اشتِیاقِی بِهِم وَ انتِظارِی إلی تُوبَتِهِم لَماتُوا شُوقاً الیّ و لَقُطعت أوصالِهم"(اسرار الصلوة)
اگر آنهایی که به من پشت کرده‌اند می‌دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می‌کشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم، هرآینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می‌دادند و تمام بندبند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می‌شد.
"اللّهُمَّ أنْتَ القآئِلُ وَ قُولُکَ حَقّ وَ وَعدُهُ صِدق"(ابوحمزه)
" وَاَجِبْ یا رَحیمُ دَعْوَتی" ( دعای فتتاح )
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
 
سختی و مُستصعب بودن خُمس در بیان اهل بیت علیهم السلام
در مورد خمس ابو حمزه ثمالی نقل میکند؛برای امام باقرعلیه السلام آیه خمس راقرائت کردم،
"وَ اعلَموا أنّما غَنِمتُم مِن شَى‏ءٍ فَاِنّ لِلّهِ خُمُسَه و لِلرَّسولِ ولِذِى القُربى‏ وَ الیَتامى‏ والمَساکینِ وابنِ السَّبیلِ اِن کُنتُم آمَنتُم بِاللّه"(41انفال)
اگر به خدا ایمان دارید، بدانید هر چه را به عنوان غنیمت بدست مى‏آورید، بى تردید یک پنجم آن براى خدا و رسول و خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان است.
امام باقر علیه السلام فرمودند:آنچه برای خداست برای رسول اونیز می‌باشدوآنچه برای رسول است برای ما اهل بیت نیز می‌باشد آنگاه فرمود؛ خداوند برمومنین آسان گرفته که ازمیان پنج درهم یک درهم  را برای پروردگارشان قرار دهند وچهاردرهم دیگر را پاک استفاده کنند.آنگاه حضرت فرمود:
" هَذَا مِنْ حَدِیثِنَا، صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لَا یَعْمَلُ بِهِ وَ لَا یَصْبِرُ عَلَیْهِ إِلَّا مُمْتَحَنٌ قَلْبُهُ لِلْإِیمَانِ"
این ازجمله احادیث سخت وطاقت فرسای ماست که جز کسی که دلش به ایمان آزموده شده بدان عمل ننماید وبرآن صبر نکند. (بصائرالدرجات ،ج1 )
آیه خُمس یکی از دلالتهای ایمانی است و کسی که پای اهل بیت ایستاده آن گریه کن نیست، بلکه آن شخصی است که فریضه واجب خود را انجام می‌دهد. یکی از بزرگان و علما می‌فرمود ما می‌خواهیم مردم را از جهنم خودشان نجات دهیم می‌گوییم خُمس پرداخت کن؛ ولی نمی‌شود بگویی خدایا من فقط حسین را دوست دارم و بقیه واجبات من به کسی مربوط نیست! وقتی از فریضه واجب سرباز می‌زنیم، از حرام رویگردان نیستیم ، به دنبال عمل صالح نیستیم، این عشق به بهشت نیست این عشق به جهنم است!
پس یکی از دلایل ایمان به اهل بیت پرداخت خمس است که قبول آن " صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ" است. اگر برای خمس سال تعیین نکنید زندگیتان به هم می‌خورد من خیلی‌ها را دیدم که زندگیشان بعد از دیرکرد در پرداخت خُمس بازنگشته است.
"اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ"(دعای شب بیست و هفتم)
خدایا دورى از خانه فریب، و بازگشت به خانه جاویدان، و آمادگى براى مرگ پیش از رسیدن آن را روزیام گردان.
شب بیست و هفتم شب بزرگی است که بعضی آن را شبه قدر می‌دانند،وبرخواندن این دعای شب بیست و هفتم مداومت داشتند. در این شب زیارت امام حسین و غسل و اعمال شب قدر نیز وارد شده است خواندنسوره انعام و کهف و یاسین و استغفار فراوان در این شب وارد است یک دعایی کوتاهی دارد.
  موضوع امشب تجافی است؛ ور کردن بازوان و آرنجها از پهلو و همچون دو بال گشوده قرار دادن آنها - بلند کردن شکم از زمین - بلند کردن زانوها از زمین و به حالت نیم خیز قرار گرفتن.
تجافی در لغت به معنای قرار نداشتن در جای و برداشتن چیزی از جای خود آمده و در کلمات فقها در سه مورد در نماز به کار رفته است: حال رکوع و سجود و حالت نشستن مأموم هنگام تشهّد امام. تجافی در رکوع به باز کردن دستها همچون دو بال گشوده، در سجود به بلند کردن شکم از زمین و قرار دادن دستها همچون دو بال گشوده و در حال تشهّد امام به بلند کردن مأموم زانوهای خود را از زمین و بر سینۀ پا نشستن و گذاشتن انگشتان دست بر زمین تحقّق می‌یابد. 
معنای تجافی در فرهنگ دعا؛آمادگی ، صبر و وصل و تحمل است
تجافی در عمل یعنی صبر بر عمل صالح و اتصال به آن حرکت اجتماعی و زیبا مردم در فریضه واجب ، البته برای رسیدن به ایدالها است - اتصال به نماز جماعت - چون نماز جماعت ،نماز ایدال اسلام است ودر اجبار باید نماز را فرادا اقامه نمود.
نکته بعدی که از تجافی متوجه می‌شویم آمادگی برای همراهی امام جماعت است در ورزشی مثل دومیدانی به شکل وحالتی قرار می‌گیری که نشان می‌دهد برای حرکت آماده هستی"سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ"(21حدید) کسانى آماده شده که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده‏ اند بر یکدیگر سبقت جویید. با این تفاوت که در تجافی مامون از امام سبقت نمی‌گیرد"اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ"(دعای شب 27 رمضان) یعنی کمی زودتر از خداوند مرگ نمی‌خواهد. بلکه می‌فرماید رزق ما را آمادگی ، صبر و وصل و تحمل فرار بده، "اللاّزِمُ لَکُم لاحِقٌ"(صلوات شعبانیه) ملازم و همراه شما به شما رسیده است که نه عقب‌تر و نه جلوتر از ائمه معصوم رفته است"فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ" آن مومنی صادقانه تمنای مرگ را می‌کنند که جایگاه خود را در سرای باقی دیده باشند پس آنها شهید هستند، مانند حضرت زهرا سلام الله علیها که حجت خداوند بر ائمه بودند!
ما در تمام مدت ماه رمضان گفتیم "انَ تَطُولَ عُمُرِی فِی طَاعَتِکَ"به من کمک کن و عمرم را درجهت طاعت خودت طولانی کن یا در دعای بیستم صحیفه سجادیه "ما کانَ عُمُری بَذلهً فی طاعَتِکَ" امام زین العابدین بیان داشته اند. ما با این سیری که داریم نمی‌توانیم از خدا طلب مرگ کنیم ولی میتوانیم بگوییم "وَاَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ وَفاتى قَتْلاً فى سَبیلِکَ تَحْتَ رایَةِ نَبِیِّکَ مَعَ اَوْلِیاَّئِکَ"(دعای حضرت امام صادق علیه السلام در ماه رمضان اصول کافی)
و از تو خواهم که مرگ مرا کشته شدن در راهت قرار دهى که در زیر پرچم پیغمبرت و با دوستانت کشته شوم. بدانید از همه شهدا همین دعا قبول شده است، شهدا در دار غرور هرچه داشتنددر راه خدا خرج کردند ، ما هم باید بتوانیم هرچه داریم را در راه خدا خرج کنیم تا این دعا از ما قبول شود. حتی برای خانواده و فرزندان و والدین خود نیز دعا کنید، تا از مال وثروت خود برای خدا بگذری (ولی از حقوق و وقت خانواده خرج نکنید) 
 

صوت ها        
گلچین مراسم شب بیست و هفتم - مسجد ارک تهران                          دانلود فایل
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و هفتم                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و هفتم -شعر مناجات - حاج منصور ارضی                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و هفتم -دعا - حاج حسین سازور                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و هفتم -دعا - حاج منصور ارضی                          دانلود فایل

ویدئو ها        
                                             

دانلود فایل                        

گلچین مراسم شب بیست و هفتم - مسجد ارک تهران

                                             

دانلود فایل                        

گلیپ پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

تصاویر