شب بیست و پنجم رمضان 1396

مراسم مناجات شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.                         گزارش جلسه                        

                    این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت جوشن صغیر و نوحه خوانی توسط حاج ابوالفضل بختیاری پایان رسید.                

حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در شب قدربیست و پنجم ماه رمضان بعد از خطبه کوتاه وصلوات و دعای فرج به ایراد سخنانی در مورد نظام آفرینش ونقش دعادرزندگی انسان پرداختند 
" وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى حَبَانَا بِدِینِهِ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ، وَ سَبَّلَنَا فِى سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُکَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ، حَمْدا یَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَ یَرْضَى بِهِ عَنَّا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّیَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ، وَ شَهْرَ الْقِیَامِ الَّذِى أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، هُدًى لِلنَّاسِ، وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ"(صحیفه سجادیه دعای 44)
سپاس خداى را که دین پسندیده خویش را به ما آموخت، و شریعت خود را مخصوص ما گردانید و به فضل خود همه راه هاى نیکوکارى را براى ما هموار ساخت تا سوى خشنودى او شتابیم، سپاسى که از ما بپذیرد و خشنود گردد.سپاس خداى را که ماه خود، ماه رمضان را یکى از این راه‌ها قرار داد. ماه روز، ماه اطاعت، ماه پاکى، ماه آزمایش، ماه شب زنده دارى است. در این ماه قرآن راهنماى مردم فرود آمد، با دلیل هاى روشن که میان حق و باطل جدا کند. 
در ماه رمضان انسان دو حرکت برای رشد خود در پیش دارد یک حرکت نزولی از سوی پروردگار کششی اورا فرا می‌خواند و دیگری حرکتی صعودی که از سوی خود بنده به سوی پروردگار است  اولین حرکت از جانب پروردگار در قالب وحی و تعالیم رسول می‌باشد و دومین حرکت نتیجه آموزه‌های ادعیه می‌باشد که به سوی مولی میباشد و محور این حرکت دعا می‌باشد که در قالب الفاظ و اعمال ائمه بال پرواز را به ما میدهد. فلذا بر روی تلاوت ، تفکر و ادراک قران در ماه رمضان تاکید فراوان می‌شود ولی در دعا نیز تاکید داریم امابا این تفاوت که دعا نه بر روی الفاظ، قالبیه است که لق لقه زبان باشد و نه از الفاظ علمیه است که در حوزه‌های علمیه با استدلال و براهین بررسی شود البته همراه زیباترین برهان‌ها ادعیه بیان می‌شود و پشتیبانی عقلی و منطقی نیز دارند اما آن پیام حقیقی دعا که اخلاص در آن است مربوط به الفاظ زبانی و عقلی نیست بلکه واردات قلبی است که ما رابه آن قلب عالم امکان نزدیک میکند . حقیقت دعا و بالاترین مرتبه دعا رسیدن به اخلاص قلبی است چون مهمترین عضو انسان قلب اوست که 150 آیه قرآن در این مورد است و مهمتر از آن مهم نزول قرآن قلب پیامبر بوده که این نشان دهنده اهمیت قلب می‌باشد" فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا"(97بقره) او(جبرائیل) به فرمان خدا قرآن را بر قلبت(رسول خدا) نازل کرده است در حالى که مؤیداست. وخود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند:
"القَلبُ مَلِکٌ و لَهُ جُنودٌ ، فإذا صَلَحَ المَلِکُ صَلَحَت جُنودُهُ ، و إذا فَسدَ المَلِکُ فَسَدَت جُنودُهُ "( کنز العمّال : ۱۲۰۵ )
دل، پادشاهى است که سپاهیانى دارد. هر گاه پادشاه شایسته باشد، سپاهیانش شایسته باشند و هر گاه پادشاه فاسد شود، سپاهیانش نیز به فساد و تباهى افتند.
پس مدیریت بدن باقلب است فلذا واردات قلبی بر صادرات قلبیه تاثیرگذار است چون قلب مرکز فرماندهی بدن است زیباترین تعالیم وحیانی به قلب نازل شده و از انجا قرار است جاری شود به نقاط دیگر اعضا و جوارح انسان ، در مورد حکمت نیز پروردگار فرمود "یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ"(269 بقره)(خدا) به هر کس که بخواهد حکمت مى ‏بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، به یقین‏، خیرى فراوان داده شده است‏؛ و جز خردمندان‏، کسى پند نمى‏ گیرد.
ما به هرکس خواستیم به او خیر کثیردادیم منشا آن نیز قلب است چرا که از قلب است ، پیغمبرصلی الله علیه وآله فرمود"مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ یَنَابِیعَ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ"(عدةالداعی، ص‏232) اگر کسی چهل روز سعی کند برای خیر خدا کار کند هر کاری می‌کند برای خدا باشد، هرکس چهل شبانه روز فقط برای خدا کار کند خداوند یک حالت و بینشی به او می‌دهد که می‌فهمد حق با کیست
اول قلب و دل ما می‌شود خانه خکمت و نور الهی و بعد اعضا و جوارح نورانی و حکیمانه عمل میکنند، ائمه ماادعیه‌ی به ارث گذاشته اند که خود یک فریضه عبادی است و کسانی که اهل دعا نیستند مستکبر هستند و کسانی که که استکبار می‌روزند به خاری وذلت به دوزخ می‌روند"وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ"(60غافر) و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانى که از پرستش من کبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آیند، پس دعا نمی‌تواند امری خاشیه‌ی و مستحب در دین نیست که ترک آن در جایگاه آنها تغییر نکندلذا در تمام عبادات و فرایض ما با دعا درارتباط هستیم و بیشتر از آن از قبل ولادت تا بعد از وفات با دعا در ارتباط هستیم.
حتی در بهشت نیز ارتباط ما متاثر از دعا می‌باشد اینکه می‌گوییم در بهشت جایی از لغو ولعب نیست "لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا"(25و26واقعه) در آنجا نه بیهوده‏ اى مى ‏شنوند و نه [سخنى] گناه‏ آلود سخنى جز سلام و درود نیست. حتی مکالمه اهل بهشت باهم متاثر از دعا می‌شود. برای سیر صعودی نیاز به مرکبی متفاوت با مرکب سیر افقی میباشد فلذا در سلوک الی الله درسته است که فرمودند خواب روزه دار ثواب دارد ولی در سیر صعودی با خواب نمی‌توان به خدا رسید برای صعود حضرات ائمه به ما بال دعا داده اند وقرآن مرکب و نوع آن رانیز مشخص میکند" مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَکْرُ أُولَئِکَ هُوَ یَبُورُ"(10فاطر) هر کس سربلندى مى‏ خواهد سربلندى یکسره از آن خداست‏ سخنان پاکیزه به سوى او بالا مى ‏رود و کار شایسته به آن رفعت مى ‏بخشد و کسانى که با حیله و مکر کارهاى بد مى کنند عذابى سخت‏ خواهند داشت و نیرنگشان خود تباه مى‏ گردد بدانیم ما به همانجایی  باز می‌گردیم که از آنجا آمده ایم.
" اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ "(مناجات شعبانیه- ابوحمزه) 
و شنواى دعایم باش آنگاه که می‌خوانمت، و صدایم را بشنو گاهى که صدایت می‌کنم، و به من توجّه کن هنگامی که با تو مناجات می‌نمایم، همانا به سوى تو گریختم...
درسیر الی الله بنا نیست موحد از غیر خدا فرار کند به سوی پروردگار، موحد کسی است که از خداوند حرکت خود را شروع میکند و به خدا نیز ختم میکند یعنی مبدا و معاد و مدار برمبنای توحید است فلذا زین العابدن نفرمود من از شیطان و یا ابلیس به سوی خدا پناه میبرم بلکه از خدا به سوی خدا حرکت میکنند " قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ"(156بقره) البته افرادی که یازده ماه گذشته سال را به غیرخدا مشغول بودند اول باید توبه کنندو خود را در محضر پروردگار بیابند سپس حرکت و سیر خود را آغازنمایند واگر بنا است کسی موحدانه قدم بردار باید اول منزل خود را امام معصوم قراردهد " مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ‏ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُم"(زیارت جامعه کبیره) هر که خدا را بخواهد،از شما آغاز می‌‌کند و هر که بخواهد با حقیقت توحید آشنا شود،از شما می‌ پذیرد و هر که بخواهد رو به خدا کند، رو به شما می‌‌آوردچرا که شما " أنْتُمُ الصِّراطَ الْأَقْوَمُ" شمایید شاه راه استوار. 
و در خطبه غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود " أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی" یعنی من پیامبر صراط مستقیم هستم و علی بعد از من این صراط حق است و مرکب این راه که ما را از مبدا به معاد می‌رساند" وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ" در روایات وارد است که عمل صالح معرفت و مودت اهلبیت می‌باشد . پس جاده و مسیر و سیر و مرکب ما برای رسیدن به خداوند همه خود امام معصوم میباشد" أنْتُمُ الصِّراطَ الْأَقْوَمُ" با این ویژگی‌ها اگر کسی حرکت خود را آغاز کند وارد قلعهتوحید می‌شود و مخاطب این حدیث می‌شود " کَلِمَةُ إلاَ اِله اِلاَّ اللّهُ حِصْنِیِ فَمَنْ قَالَ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ‌ دَخَلَ فِی حِصْنِی وَمَنْ دَخَلَ فِی حِصْنِی اَمِنَ مِنْ عَذَابِی"(حدیث سلسله الذهب) 
"إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ"(69مائده) 
کسانى که ایمان آورده و کسانى که یهودى و صابئى و مسیحى‏ اند هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان آورد و کار نیکو کند پس نه بیمى بر ایشان است و نه اندوهگین خواهند شد
یعنی اینان نه در دنیا ناراحت و نه در آخرت پریشان هستند و روایات فراوانی داریم فقط اینان هستند که در قیامت آسوده هستند "مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا وَهُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ"(89نمل) هر کس نیکى به میان آورد پاداشى بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ایمنند روایت داریم که در قیامت جناب یعقوب علیه السلام که در فراق یوسف چهلسال گریست از یوسف فرار میکند، و حناب هاجر سلام الله علیها از حضرا اسماعیل علیه السلام فرار میکنند،و انبیا ندای "ونفسی" به سر میبرند. 
ائمه به عنوان "لسان الله ناطق"یک الفاظ و معانی بالایی را جعل کردند به عنوان مکتب تربیتی دعا، تا دست ما را به این حبل الله متین برساند. در حالی که ما فکر میکنیم این ادعیه یک رابطه شخص و فردی است که ائمه با خدا داشته اند و این دعا مثل قران کریم که باطل راه ندارد در کلمات معصومین هم باطل راه ندارد "لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ"(42فصلت) از پیش روى آن و از پشت‏ سرش باطل به سویش نمى ‏آید وحى [نامه]اى است از حکیمى ستوده[صفات] همانطور که قران نور است کلمات معصومین نیز نور است " کَلاَمُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ"گفتار شما نور است و فرمان شما راهگشا به سوی خیر و صلاح،لذا برای همه زمانها و زمینه‌ها کلام معصومین به درد مان می‌خورد.
حتی می‌فرمایند معرفت و مضامین عالیه در ادعیه به مراتب از معارف حدیث و روایت بالاتر است چون در حدیث و روایات به فراخور فهم وظرفیت سائل نکته را بیان داشته ولی در ادعیه و مکتب دعا معصوم به فراخور ظرفیت و معرفت خودش از پزوردگار الفاظ را جعل کرده است لذا از صفر تا صد معصوم علیه السلام مدارجی را تاسیس فرموده که از وجود انبیاء اوالی العظم تا من و شما گنهکار بتوانیم از آن ارتزاق کنیم و برای همه جا  و ظرفیت وجود دارد.همانطور که همه انبیا الهی برای زیارت امام حسین علیه السلام اذن می‌گیرند.
در آداب مناجات و دعا وارد است که باید یقین به اجابت و شنیده شدن دعا داشته باشیمپیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم"اُدعُوا اللهَ وَ اَنتُم موقِنونَ بِالاِجابَةِ وَ اعلَموا أَنَّ اللهَ لایَستَجیبُ دُعاءَ مَن قَلبُهُ لاهٍ"
هنگامی که خدا را می‌خوانید یقین به اجابت داشته باشید و بدانید که خداوند دعای کسی که توجه قلبی در آن نداشته باشد اجابت نمی‌کند. (بحار، ج ۹۳، ص ۳۱۳)
پس اگر می‌خواهی به مسئلت و گدایی حقیقی داشته باشی باید به خداوند و ولی الله اعتماد کنید. 
 

صوت ها        

گلچین مراسم شب بیست و پنجم - مسجد ارک تهران                          دانلود فایل
صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرزامحمدی - شب بیست و پنجم                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و پنجم - حاج منصور ارضی                          دانلود فایل
صوت کامل شب بیست و پنجم - حاج ابوالفضل بختیاری                          دانلود فایل

ویدئو ها        

                                             

دانلود فایل                        

گلچین مراسم شب بیست و پنجم - مسجد ارک تهران

 


ماه مبارک رمضان

۳۰خرداد ۱۳۹۶

مسجد ارک تهران

رفت و آمدهای سائل را کریمان می خرند

دیر هم حتی بیاید زود و آسان می خرند

التماس چشمهایت را بکن تا تَر شود

بیشتر از هر چه اینجا چشم گریان می خرند

دستهایی که به بالا رفته را پُر می کنند

دستگیرند و ز ما دست به دامان می خرند

بُشرِ مطرب را به حرفی بُشر حافی می کنند

گاه مور قصر را همچون سلیمان می کنند

ای فدایِ سفره داری که به ما هم راه داد

میزبان ها این حوالی ناز مهمان می خرند

وقت خوبی آمدی امشب امان نامه بگیر

آخرین شبها گدایان را فراوان می خرند

اهل ایران به داین رضا شهرت شدن

اهل ایران را به آقای خراسان می خرند

گر هوایِ کربلا داری بگو جانم حسین

آرزومندِ زیارت را دو چندان می خرند

شامیان رسم بدی دارند در پیش پدر

ناز دختر را روی خار مغیلان می خرند


 

شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان 1396

شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان 1396                                                                             

              

 

تصاویر