شب پانزدهم رمضان 1396

بیانات حاج منصور ارضی در مناجات شبهای ماه رمضان  1438 هجری قمری مسجد ارک شب پانزدهم                        

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
هر کس به امام حسن خدمت کند خداوند به او خیلی عنایت کرده است
درمقام امام حسن علیه السلام بزرگان دین سخن فراوان گفته اند، همین بس که همه انبیاء از خداوند متعال اذن می‌گیرند برای زیارت ابی عبدالله الحسین تا به مقام زائر امام حسین علیه السلام نائل شوند. ولی خود ابی عبدالله هر شب جمعه به زیارت قبر امام حسن علیه السلام می‌رفت. این نشان می‌دهد امام حسن امام ابا عبدالله علیه السلام بوده است. از همین جا معلوم می‌شود هر کس به امام حسن خدمت کند خداوند به او خیلی عنایت کرده است. حالا به هر طریقی، با چای و شربت و اطعام و عزاداری در زمان شهادت ... این قدر دانی خداوند خیلی مهم است.
 
حق وباطل ازمنظر امام حسن مجتبی ودیگرائمه علیهم السلام
اما چون شب ولادت امام حسن مجتبی است باید بدانیم امام حسن علیه السلام چه نظری دارند.
"إنّا أهلُ بَیتٍ إذا عَلِمنَا الحَقَّ تَمَسَّکَنا بِهِ"(بحار الانوار ج44)
امام حسن مجتبی علیه السلام :ما خاندانى هستیم که هرگاه حق را شناختیم ، بدان چنگ در مى‏زنیم .یعنی ائمه چیزی غیر از حق را قبول نمی‌کنند. اما در جایی دیگر امام حسن مجتبی علیه السلام می‌فرمایند :
"بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا"(تحف العقول ص 229)
بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى. اکثر ما گرفتار شنیده‌های خود هستیم هر چند که الان نیز دیده‌های ما گرفتار است، یعنی موبایل را نگاه میکندبه بهانه یک خبر و شایعه، هرچند بعداً بگویند تکذیب شده است. شایعه کار خود را میکند و آبرو میبرد و اعتماد‌ها را سلب میکند. مثلاً به دروغ گفتند اگر آقای رئیسی بیاید و رئیس جمهور شود همه را اعدام میکند، دیوار میکشد و... خیلی از هیئتی‌ها این شایعه‌ها را قبول کردند ، من اصلاً به بیرون هیئت کاری ندارنم. 
در زیارت وارث امام حسین علیه السلام  می فرمایند "لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ" اما بعد از آن می‌فرمایند"وَ لَعَنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ یَا مَوْلایَ" ببینیم چقدر راحت انسان به سمت جهنم مروند. اما خداوند خوب جواب می‌دهد، عده‌ی ادعاهای زیادی کردند و از طرفی دروغ گفتند،و به هر راهی تمسک داشتند که ناگهان این حادثه تروریستی آنها را غافلگیر کرد، تحریمها بیشتر شد، حتی خارج از برجام و هر روز وضعیت ملت سخت‌تر ودشوار‌تر میشود در حالی که اُمت می‌گویند ما از اول انقلاب در تحریم بودیم و داشتیم زندگی می‌کردیم، حالا شعار برداشتن تحریم‌ها دیگر چیست؟ این تحریمها ابتکار و اختراع و ابداء برای ما همراه داشت
به گفته مقام معظم رهبری و امام خمینی ره است که ما در تحریم‌ها رشد کردیم. این تحریمها ابتکار و اختراع و ابداء برای ما همراه داشت. شاید اگر در این شرایط سخت قرار نمی‌گرفتیم از این جهات رشد نمی‌کردیم چون نیاز نداشتیم. و حالااین دستور آتشبار به اختیار به دانشجویان و همه جوانان و دلسوزان دیگر به معنی فریاد برعلیه ظلم و ناحقی است منظورم توهین، یا برخورد مستقیم با افراد نیست چون نباید به این امور این گونه پرداخت ،بلکه حق را بگویند و از ناحق پیروی نکنند. چون باطل نابودی به همراه دارد وبه همین دلیل این کلام بر زبان حضرت امام سجاد علیه السلام دردعای هشتم صحیفه سجّادیه جاری می‌شود :
"اللّهُمَّ اِنّى اَعوذُ بِکَ مِنْ... ایثارِ الْباطِلِ عَلَى الْحَقِّ..."
خدایا به تو پناه مى برم از این که باطل را بر حق ترجیح دهم، یعنی یک عده به جایی میرسند که با توجیه باطلی را قبول میکنند. قرار شد در زمان امام صادق علیه السلام هرکس به محضر ایشان برسد یک دینار طلا بدهد ولی هرکس بهپای درس ابو حنیفه برود یک دینار طلا بگیرد، یک فردی که فکر می‌کردزرنگ است میرفت بر سر درس ابو حنیفه و سکه را می‌گرفت و می‌آمد به محضر امام صادق علیه السلام و یک دینار را پرداخت می‌کرد. امام برای اینکه او حق و باطل را از هم گم نکند،از او سوال کرد آیا اسم تو را در حاضرین جلسه ابو حنیفه می‌نویسند؟ گفت بله!
خب اسم تو جزو شاگردان ابوحنیفه نوشته شده، حاللا این پول را بیاور و در راه امام خرج کنه، ضرر آن بیشتر است. پول نامربوط و خمس نداده ارزش مناجات و گریه بر ابا عبدالله را میگیرد و از طرفی " نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ"(150نسا) و به این شکل هیچ لذتی نمیبری، نه ازاهل بیت و نه از مال و ثروت. خب هرکس از سخن حق به میزان ظرفیت وجود خود فیض میبرد همانطور که در قران آیه 16 سوره انسان می‌فرمایند:
" قَوَارِیرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِیرًا"
جامهایى از سیم که درست به اندازه [و با کمال ظرافت] آنها را از کار در آورده‏ اند
بدانیم " لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا مَنْ لا یَرْحَمُنَا" (دعای نیمه شعبان)  خیلی مهم است و از طرفی قرآن می‌فرمایند:
" إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ"
در حقیقت ‏خدا حال قومى را تغییر نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند
این بر می‌گردد به نفس ، اگر نفس قبول کرده دیگر نه کسی را متهم کن ونه مطالبه بیجا داشته باشریال مثلاً اگر در انتخابات حق را شناختی ولی به کسی دیگر رای دادیبدان برای آنکه در پناه دولت حق قراربگیری باید استغفار کنی به همین جهت امام صادق می‌فرمایند:
"اِنَّ لِلْحقِّ دَوْلَةً وَ لِلْباطِلِ دَوْلَةً وَ کُلُّ واحِدٍ مِنْهُما فى دَوْلَةِ صاحِبِهِ ذَلیلٌ"(کافی جلد 2)
براستى که حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر یک از این دو، در دولت دیگرى ذلیل است.
نکته جالب در رفتار رهبری امام خمینی و رهبر معظم تذکر و توصیه به جوانان است که می‌توانند جامعه را حرکت دهند، می‌توانند جامعه را به بی بند و باری بکشانند و یا یک زندگی ایدآل اسلامی و انقلابی ایجاد کنند. شما توجه کنید به واکنش ترامپ، درمقابل فاجعه تروریستی می‌گوید، ایران نباید از تروریست حمایت کند، این سعودی و دیگر اقمارش باید به آمریکا باج دهند، چون نمی‌تواندبه چیزی تکیه کنند. باور کنید بزرگترین کشور عالم ایران است آن هم به نفس امیرالمومنین علی علیه السلام.
در جلد اول کتاب المحاسن روایت از امام صادق علیه السلام است:
"لَنْ تَبْقَى الاَرْضُ اِلاّ وَ فیها عالِمٌ یَعْرِفُ الْحَقَّ مِنَ الباطِلِ"
هرگز زمین باقى نمى ماند مگر آن که در آن دانشمندى وجود دارد که حق را از باطل مى شناسد.

به نام عشق به نام خدا به نام حسن

به نام نامی مولا که شد امام حسن

شب ولادت او ماه میهمانی شد

خود خداست دم در به احترام حسن

خوشا به حال کسی که غلام حیدر شد

خوشا به حال خودم که شدم غلام حسن

تمام قافیه ها بحر مصرعی آمد

حسن تمام خدا و خدا تمام حسن

هوای شعر من امشب هوای باران است

لب خدا به خدا گرم یا حسن جان است

نشان بده به همه عین لایزالی را

بیا و پر کن این دستهای خالی را

میان شور مناجات نام تو کافی است

چه احتیاج به ابوحمزه ثمالی را

تویی که هر قدمت شأن کبریا دارد

تویی که سبز نمودی همه حوالی را

کریم آل عبایی نشد نداری تو

و مستجاب نمودی تو هر محالی را

قسم به کعبه که عین خود مطافی تو

غریب آل علی عین و شین و قافی تو

چقدر با کرمت مستجابمان کردی

تو که ز خجلت قطره ی آبمان کردی

همیشه بیشتر از حد انتظاری تو

مَویز بودیم و تو شرابمان کردی

همین که نوکرتان گشته ایم ممنونیم

همین که خاک قدومت حسابمان کردی

چقدر یکه و تنها چقدر درویشی

چقدر از غم غربت خرابمان کردی

به لطف گام تو گل شد گلاب آقاجان

و نوکرت شده عالیجناب آقا جان

خدا سپرد فلک را به اختیار شما

که حیدری شده شأن اقتدار شما

هنوز پرچم تو بین اولیا بالاست

حسین فاطمه نازد به اعتبار شما

تمام ایل و تبارم فدای تو آقا

منم گدای گدای گدای تو آقا

 

 

 

 

 

 


 

شب پانزدهم ماه مبارک رمضان 1396

شب پانزدهم ماه مبارک رمضان 1396                                                                             

مراسم مناجات شب پانزدهم ماه مبارک رمضان شب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.                        
                     

                    این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی پرداختند و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای افتتاح و در ادامه مدح خوانی توسط حاج حسین سازور پایان رسید.                


صوت ها        
گلچین مراسم شب پانزدهم- مسجد ارک تهران                          دانلود فایل

ویدئو ها        
                                             

دانلود فایل                        

گلچین مراسم شب پانزدهم- مسجد ارک تهران

   

 

تصاویر